För att få mer gjort och bli produktiv behöver vi minnas våra idéer. De flesta idéer kommer inte till oss när vi sitter på kontoret och tänker att nu ska jag komma på massor av idéer. Utan idéer kommer till oss när vi gör andra saker än att just vara på kontoret. Fångar du inte upp idéen så kommer du snart att glömma bort den igen. Fånga upp idéer är en av nycklarna för att få mer gjort.
Redan idag har du flera sätt att fånga upp saker. Du har säkert en brevlåda hemma som tar emot posten och du har säkert minst en inbox i mailen. Utöver det så är det många som litar på att de ska komma ihåg vad som togs upp på mötet, vilka arbetsuppgifter fick de skulle utföra och att de ska ringa tillbaka till Klas.
Hjärnan är inte alltid så smart
Att arbeta på det sätter skulle väl inte vara några problem om det inte vore för en liten detalj. Hjärnan är värdelös på att komma ihåg saker. Den är mycket bättre på att komma på saker. Du har med all säkerhet kommit hem från affären för att komma på att något saknas. Du glömde köpa salt eller mjölk. Var det kanske batterier fjärrkontrollen?Anledningen till det är att hjärnan inte påminner dig om att du ska köpa salt när du är i affären. Utan påminnelsen kommer allt som oftast när vi ska använda saltet.
Det är just därför det är så viktigt att fånga upp alla tankar som poppar upp i huvudet när de poppar upp. Personligen så föredrar jag att använda min Apple Watch eller iPhone för att samla mina idéer men det går lika bra med papper och penna. Det viktiga är att vi skriver ner dem när vi får dem så att vi inte glömmer bort dem igen.
Allt du kommer på
Vilka idéer ska vi då skriva ner? Alla, anteckna precis allt. För du kommer ändå att hantera allt senare när det är dags att klargöra vad som ska göras med allt som du samlat på dig. För det räcker inte att ha olika inkorgar och samla och fånga idéer och annat som kommer till oss. Det är bara det första steget för att få sakerna gjorda. Och ska vi vara ärliga så är det inte ett litet steg för fångar vi inte upp våra idéer så är chansen rätt stor att vi aldrig kommer att utföra dem.
Nästa steg är att tömma våra inkorgar.
Pingback: Steg 3: Dags Att Organisera - Fredrik Alpstedt
Pingback: Steg 2: Töm Dina Inkorgar - GTD - Fredrik Alpstedt
Pingback: Steg 4: Veckogenomgången - Fredrik Alpstedt