Den Nya Designen Höll På Att Knäcka Mitt System

När Evernote uppgraderades till 5.0 fick jag genast problem med min Getting Things Done struktur jag hade byggd. Det gick inte längre att använda taggar så som jag var van vid och hade byggt mitt system runt. Det här gjorde mig orolig då hela min koll på jobbet kretsar kring GTD och Evernote. Skulle jag bli tvungen att hitta ett nytt system. 

Ni som följer mina poster minns säkert att jag tidigare beskrivit hur jag byggt upp mitt GTD-system, ni andra kan läsa här, här, här och här. Mitt tidigare systemet byggde väldigt mycket kring olika taggar. Jag hade endast fyra häften medan allt annat byggde på hur jag taggade anteckningarna. Bland annat så kunde jag markera Häftet GTD och klicka på 1idag för att på så sätt få alla anteckningar som fanns i GTD och hade taggen 1idag listade. Det tyckte jag var ett mycket bra sätt att jobba på.

När jag hade slutfört en uppgift så flyttade jag den till häftet klart utan att ta bort taggarna. Jag ville att det skulle vara enkelt att söka efter uppgifter jag tidigare slutfört i exempelvis olika projekt jag arbetat med. Jag upplevde det som mycket smidigt. Hamnade jag inför liknande uppgifter kunde jag enkelt gå tillbaka till häftet klart för att se vilka steg jag genomfört.

När Evernote släppte 5.0 gick det inte längre att hantera taggar tillsammans med häften som tidigare. Det var förvisso redan ett problem när jag använde apparna till iOS och Android. Nu när jag klickade på en tagg så listades alla taggar oavsett vilket häfte de tillhörde. När jag upptäckte det blev jag orolig att Evernote till Windows också skulle nå 5.0 inom snar framtid. Vid uppgraderingen till 5.0 var jag inne i en intensiv period och valde att inte ägna problemet någon större uppmärksamhet. Utan jag undvek problemet genom att sluta använda Evernote på min Mac och slutade uppgradera på PCn. Men för några veckor sedan så gjorde jag ett försök.

Den stora förändringen är att jag numera använder häften mycket mer. Det är mycket smidigt både i apparna till iOS och Android samt till OS X och Windows. Det är enkelt jobba med flera olika häften. Jag tog bort mina grundhäften, GTD och Klart. Jag ändrade även ibland taggarna där jag gjorde mina actions-listor och några kontexter till häften istället för taggar. I ett framtida blogginlägg kommer jag mer i detalj gå igenom hur min nya GTD-struktur ser ut. Det finns lite som inte riktigt satt sig än och som jag vill tänka igenom innan jag delar med mig av det.