Hur Använder Jag Evernote Till GTD – Del 2

Att hitta ett bra digitalt verktyg till David Allens Getting things done är inte det enklaste. Det finns en uppsjö att välja mellan. Mitt val föll tillsist på Evernote. Jag tänker i en serie bloggposter förklara hur jag använder Evernote som mitt GTD-verktyg.  I denna andra bloggpost tänker jag dyka djupare in i GTD-delen av min anteckningsbok.

Som jag beskrev i del 1 om hur jag använder Evernote till GTD har jag delat upp min anteckningsbok i tre delar. En av dem fick namnet GTD. Där hamnar allt som jag har att göra. När jag processar min inkrog så tilldelar jag varje anteckning en tagg eller etikett. Jag har gjort detta för att jag lättare ska kunna sortera bland alla anteckningar. I GTD finns det tre huvudtaggar. De är Actions, Kontext och Projekt.De används alla för att sortera mina anteckningar på olika vis. I denna del kommer jag ta upp hur jag gör med mina Actions.

I Actions har jag sex undertaggar där jag sorterar in allt jag har att göra efter hur de ska prioriteras. 1. Idag, 2. Att göra, 3. Att göra 2, 4. Senare, 5. I framtiden och 6. Väntar på. Anledningen till varför jag använder siffror innan varje rubrik är för att det ska bli enklare att söka efter och för att de ska hamna i rätt ordning i Evernote. Skulle jag inte ha siffrorna så skulle Evernote sortera dem i bokstavsordning vilket skulle betyda att Idag inte skulle komma högst upp utan längre ner i listan.

Klippet visar hur du går tillväga för att skapa taggar i Evernote

 1. Idag

Här hamnar mina viktigaste uppgifter. Det som är viktigast att jag gör. Det är inte ett måste att det absolut behöver ske under just den dagen men det är uppgifter som har hög prioritet.

 2. Att göra

I Att göra hamnar det som inte är lika viktigt att jag behöver ta tag i direkt. Skulle jag hinna klart med Idag så börjar jag direkt jobba med denna lista. Bara för att en uppgift har hamnat i att göra så betyder det inte att den kan hamna i Idag nästa dag. Den kan även hamna i Att göra 2 beroende på vad som finns att göra.

 3. Att göra 2

Det kan tyckas vara överkurs att ha ännu en att göra punkt. Just nu känns det bekvämt att kunna sortera det som behöver göras i tre olika nivåer. Precis som mellan Idag och Att göra så fortsätter jag under denna rubrik om jag blir klar med Att göra.

4. Senare

I senare lägger jag sådant som kan vänta ett tag på att göras. Alla anteckningar i Evernote förses med datum vilket gör det lätt att se om något har legat länge i Senare. Om det en uppgift har legat här länge så funderar jag på om det är något som jag verkligen ska göra eller om det kan slängas.

 5. I framtiden

Här sorterar sådant in som jag behöver göra i framtiden men ändå behöver ses varje dag. Det skulle kunna vara en arbetsuppgift som ska vara klar om tre månader.

 6. Väntar på

Här hamnar uppgifter där jag väntar på en uppgift eller liknade av någon annan. Det kan vara att jag har bett medarbetarna komma med åsikter om något. Till dessa kopplar jag alltid en påminnelse i kalendern så att jag har koll på när tiden för återkopplingen är över.

Så här har jag valt att sortera upp de uppgifter jag har som bara kräver en handling. Det gör det lätt och smidigt att arbeta då jag hela tiden vet vad jag behöver prioritera före något annat. Går igenom dessa olika listor minst en gång om dagen ibland flera lite beroende hur mycket jag hinner beta av på en dag.

I nästa bloggpost kommer jag ta upp hur jag genom att tagga mina uppgifter med kontext får ytterligare koll på vad jag kan göra när.

Läs gärna de andra delarna där jag beskriver hur jag använder Evernote till GTD:

Del 1

Del 3

Del 4

2 thoughts on “Hur Använder Jag Evernote Till GTD – Del 2

Comments are closed.