I Framtiden Lyfter Vi Vad Vi Inte Gör

I framtiden kommer vi lyfta fram vad vi inte gör sa Kevin Kelly under Webbdagarna i slutet av sin föreläsning. Jag hoppas att han får rätt. Börjar vi lyfta fram vad vi inte gör kommer vi även bli mer No blame.

Nu vet jag att Kevin Kelly mer menade att vi kommer att lyfta fram saker som vi inte gör i aspekter som jag äter inte kött, jag använder inte Twitter eller jag ser inte på TV.  Vilket också är en stimulerande tanke och tål att fungera på. Vi människor är ständigt ute efter att identifiera oss med varandra och eftersom vi är snabba på att hoppa på nya saker kommer många av oss göra samma saker. Därför menar Kevin Kelly att vi kommer vara noga med att lyfta vad vi inte gör. Jag håller med Kelly men jag vill lyfta citatet ur ett Lean perspektiv.

Att inte hitta en syndabock när något har hänt är svårt. Det kräver att man får en helt ny infallsvinkel än vad många har idag. Jag strävar efter att vara så mycket No blame jag bara kan i mitt ledarskap men som sagt det är en ständig kamp. Kevin Kellys ord fick mig framförallt att tänka på brukar fokus. Det är alltid lätt att säga att vi har brukar fokus i våra verksamheter eftersom det är grunden till det arbete vi gör. Det skulle vara som att jobba med försäljning utan att sätta kunden i första rummet.

Skulle vi ha en kultur där vi var mycket mer No blame och inte brydde oss om att peka finger så snart något gick fel så skulle vi får en kultur där vi kunde lyfta fram vad vi inte gör. Det skulle vara lättare om jag av misstag inte följde rutinen att även säga det högt inför alla. Idag brast jag i mitt arbete. Det händer varje dag men det blame game som vi spelar låter oss inte vara transparenta nog att erkänna det. Många har även svårt att erkänna det för sig själva för att vi lever i en kultur där den som gör fel är syndabocken.

När vi själva väl vågar lyfta fram det vi själva inte gjort så kommer det bli mycket enklare att arbete med ständiga förbättringar. Men för att vi ska komma dit behöver vi fokusera på hur ska vi se till att det inte händer igen när något inte riktigt blev som det var tänkt. Att kunna stå på ett möte för att säga jag hade inte brukar fokus idag men jag har ett förslag på hur jag ska kunna ha det imorgon.

Jag tror det är nyttigt ibland att ställa sig frågan i mina verksamheter om det man nyss gjorde var i brukarens bästa intresse. Att vi själva börjar reflektera över det vi gör och varför vi gjorde det. Nu följde jag inte brukarens rutin vid städningen. Hur kommer det att jag inte gjorde det? Hade jag verkligen brukaren i fokus när jag inte följde hens rutin? Arbetar vi verkligen lika? Att börja fundera över saker som dessa kommer leda till att vi blir bättre på vad vi gör.

Låt oss börja lyfta fram det vi inte gör utan att bli utpekad som syndabock. Att vara medveten som sina egna styrkor och svagheter är viktigt för utvecklingen.

Bemöt gärna mina tankar genom att lämna en kommentar eller sök upp mig på twitter

5 thoughts on “I Framtiden Lyfter Vi Vad Vi Inte Gör

  • Det här var väldigt intressanta inlägg och funderingar/reflektioner du har Fredrik. Jag hör ofta ordet brukarfokus, men olika människor ser på vad brukarfokus egentligen är. Jag som är ny på en arbetsplats där det finns mycket nerskrivna rutiner, reflekterar över att jag inte riktigt gör som det står ibland i rutinerna. Pga att det finns för mycket information och det är ont om tid innan insatsen, eller för att brukaren agerar annorlunda än vad det står. Men jag är heller inte rädd att erkänna det för andra, med en vilja att utvecklas och bli bättre på det jag ska göra. Lycka till i det arbete!
    Kram Therese

    • Tack, Therese det var kul att höra. Kul att du kommenterar, det är alltid trevligt med dialog. Jag tror att den hjälper oss att ta oss till nästa steg i vår utveckling.

      Att veta vad egentligen brukarfokus innebär är inte helt enkelt. En aspekt i det är sträva efter att brukaren ska anpassa sig så lite efter personalen som möjligt utan att personalen ska anpassa sig efter brukaren. Klart att det är tufft att komma ny till en arbetsplats och lära sig en massa nya rutiner. Speciellt om det är omfattande rutiner. Men min uppfattning är ändå att desto likare vi kan arbeta ju bättre är det för brukaren. Den handlar om inlärning och det borde vara de personer som arbetar på ett boende som lär sig anpassa sig och inte brukaren.

      • Håller helt med dig. Ofta är det brukaren som får anpassa sig efter personalen, istället för att personalen anpassar sig efter brukaren. Detta var väldigt märkbart speciellt hos en brukare jag jobbat med. Personalen som hade jobbat där länge hade inte reflekterat över detta förrän jag kom med nya ögon och uppmärksammade ”problemet”.

  • Intressant tanke. Den tåls att fundera på ett tag. Hur skulle man applicera det där jag jobbar, vad skulle det betyda i praktiken? Jag ska fundera på det. Bra och tack för intressant skrivet!

    • Ja, svårt att säga. Ni styrs precis som oss av lagar i grunden. Men jag gissar att ni har någon form av tänk om att era kunder (kallar ni oss för det?) ska sättas i första hand.

      Har svårt att komma på något direkt men jag diskuterar gärna lite mer omkring det.

Comments are closed.